De burgemeester van Londen laakt de exploitant van de hogesnelheidslijn Eurostar vanwege een nieuwe regel voor fieters. Die moeten hun vervoermiddel ‘demonteren’ als ze met de trein tussen Londen en Brussel of Parijs willen reizen.

Lobbbygroepen van fietsers klagen er al een tijdje over. Maar nu is ook de conservatieve burgemeester van Londen bijgesprongen: Boris Johnson vindt dat hsl-exploitant Eurostar zich belachelijk maakt met een nieuwe regel voor fietsen in de trein.

Eurostar heeft momenteel aparte boxen waar je voor 30 pond een volledige fiets in kwijt kunt. Maar daar wil het treinbedrijf dat snelle verbindingen tussen Londen en Brussel/Parijs verzorgt vanaf. Per 1 november moeten fietsers voor het gebruik van de boxen hun (normale) fiets gedeeltelijk demonteren en in ‘opgeklapte’ vorm stallen.

“Ik heb Eurostar geschreven en gevraagd hun eenvoudige en effectieve opslagservice voor fietsen die jaarlijks door duizenden wordt gebruikt, niet op te doeken”,  zo citeert The Guardian de burgemeester van Londen. Johnson spreekt van “een stap terug” die niet past bij de “groene ambities” van Eurostar.

Vouwfietsfabrikant Brompton lachende derde?

De conflict spitst zich toe op reguliere fietsen, want er is natuurlijk één bedrijf in Groot-Brittannië dat zich niet zal storen aan het voornemen van Eurostar: de Britse vouwfietsfabrikant Brompton.

Anno 2015 maakt Brompton 45.000 vouwfietsen per jaar, maar het bedrijf wil met een nieuwe fabriek flink uitbreiden. Brompton blijft daarbij zijn Londense wortels trouw.

Bedrijfsterreinen zijn peperduur in Londen, maar Brompton heeft het geld ervoor over, om zijn ervaren werklieden te behouden. Ook profiteert het bedrijf van het ‘Made in Britain’-imago — onmisbaar voor een robuuste fiets

In Nederland is Brompton met afstand de eerste in vouwfietstesten van de Fietsersbond. De bond roemt de Brompton als “erg klein, gemakkelijk te tillen en de ketting en vieze banden zijn goed afgeschermd”. Ook vouwt de fiets “opvallend gemakkelijker dan andere vouwfietsen”.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl